Notes

1. I don't do tutorials anymore.

2. I rarely update my blog due to my health condition.

Thanks for your concern :)

Friday, August 6, 2010

Mari belajar ber - TUMBLR !

Hello readers ! Ok lah, I've been receiving few complaints yang kata mereka tak faham Tumblr and Twitter. Actually, kalau mula-mula memang agak pening sedikit. Tapi entry yang ni, I ajar macam mana nak guna Tumblr dulu. Next entry I ajar macam mana nak guna Twitter pulak.


So, the main issues bagi orang yang nak guna Tumblr is that, how to put Nuffnang ads and how to put comments. Sebenarnya, kalau kita explore or google lagi, macam-macam cara kita boleh jumpa. Tapi I tahu, some of you malas nak google kan? Sama la macam I. Limit sampai page ke tiga je lepas tu malas terus. Haha


Ok lah, kita teruskan dengan sesi pembelajaran. Hihi


1. Mula-mula login ke akaun Tumblr anda, kalau tak ada sila lah sign up ye. Hehe.


2. Bila sesi login dah selesai, anda akan terus dibawa ke Dashboard. Dan dashboard anda akan kelihatan seperti ini.




3. Ok sekarang nampak tak ruangan yang I bulatkan merah tu ? Itu adalah tempat untuk anda post entry anda. Ok let say anda nak post gambar then ada cerita sikit, click je la pada photo. Nak click dekat Text pun boleh, tapi gambar tu anda kena masuk kan dengan cara code html lah.

4. How to follow people ? Ini paling mudah. Pergi ke blog yang anda nak follow tu, then just click button follow di ruangan atas sebelah kanan. Seperti gambar di bawah.


5. How to reblog ? Reblog ni kira macam ada post balik lah apa yang orang lain post kan di Tumblr mereka. Senang je. Pergi dashboard anda, dan nampak apa yang menarik yang telah di post oleh rakan anda, and just simply click 'reblog'. That's all. Tak faham? Ni ha gambar. Hehe


6. Now, how to put comments ? Ok ni I rasa senang je. You all kena ada account Disqus. Untuk lebih lanjut cara nak letak disqus comment on Tumblr, go to this SITE.

7. Lastly, how to put Nuffnang ads on Tumblr. Ok ini memang super pening. Haha. Ok you guys pergi ke akaun Nuff korang. Then click pada add ad. LIhat ruangan yang I dah highlight dengan kotak merah di gambar bawah ni ? Nampak Tumblr kan? Click kat situ and Nuff akan bagi anda tutorial macam mana letak Nuff ads on tumblr.


TAPI ! Ada syarat nya !

You guys kena gunakan theme basic je dari Tumblr. Apa itu theme basic ? The one yang tersedia ada pada you guys punya Tumblr masa lepas sign up. Meaning like, theme basic yang Tumblr bagi. Nak contoh lebih jelas, boleh lihat pada my Tumblr yang ada pada navigation bar tu.

8. Bagi yang tak nak ada Nuff ads, simple la sebab anda boleh gunakan themes apa sahaja yang anda nak. Just pergi ke page Tumblr anda dan click pada button customize yang terletak di sebelah button dashboard. And you guys pilih la apa yang patut kat situ.


Fuhh penat nya ! Hehe. So, if ada nak tanya apa-apa, boleh la kemukakan pertanyaan anda di Formspring I tak pun comment je kat bawah ni. Tumblr is fun sebab boleh share so many beautiful photos !

Selamat mencuba !

5 orang rasa saya gemuk tapi hot. aww:

Munn said... REPLY

not necessary must be using the basic theme, you can use other theme too if you want to pt nuffnang at you tumblr. :)
here are mine, http://cupcakesinlove.tumblr.com/

Qib said... REPLY

ohh.. now i know but i prefer blogspot.. hehhe

Sekian. Eh. Ada update la. Jom singgah!

Magibon, makhluk comel

Muke toya yang comel

Nadiene said... REPLY

makin meriah dunia blog!

feeza macho said... REPLY

saye nak tawu ape web tok theme2 tumblr yg lawo2 .. n n cmneee nak wat .. ):

hana szied said... REPLY

nice lah tutorial ! nak terus sign up tumblr lah :)

tp kan , nk tnye la. boleh tak kite transfer dr blogspot ke tumblr. mean , sume entry yg kite dah tulis tu , kite dah trnsfer ke tumblr..?

agak susah soklan. klo leh jwab, tlg jwab ea :) terime kaseh

Post a Comment

Next Previous Home